En reise utenom det vanlige

Det nærmet seg Israelstur, og jeg kjente det beveget seg noe på dypet i meg. Bare tanken på at jeg nå skulle få se de stedene hvor Jesus vandret, gjorde meg rørt til tårer.

En troens handling

Jeg hadde aldri før gjort et slikt stort og tydelig steg i tro. Hvis jeg ikke hadde opplevd Gud så konkret som det jeg har gjort gjennom livet, og hvis jeg ikke hadde hørt Jesus prate med meg gjennom dagene som det jeg gjør, hadde ikke jeg kommet på å reise til Israel. Men jo mer jeg har blitt kjent med Jesus og brukt tid i Guds Ord, dess mer har jeg fått lyst til å se stedene hvor Jesus vandret.

"Jesus, jeg reiser kun fordi jeg har opplevd at Du lever i dag. Denne reisen blir en respons på alt Du har talt til meg og hjulpet meg med gjennom livet," sa jeg til Ham.

Drømmen som ble virkelig

Det var rart hvordan det plutselig la seg til rette for en tur i Bibelens land. Jeg trodde det bare ville forbli med drømmen, men i vår åpnet Gud en dør; Jeg hadde falt til ro med at jeg skulle ha et sabbatsår fra høsten av, uten å vite hva Gud hadde tenkt å fylle det med. Etter denne bestemmelsen, kom jeg helt tilfeldig over noen gruppeturer til Israel. En drøm ble vekket opp, og jeg klarte ikke legge det helt fra meg. Var dette noe av det Gud hadde for meg i sabbatsåret? Men jeg kunne ikke dra uten å ha med meg noen, så jeg prøvde å slå det fra meg. Hvem hadde passet å bli med på en slik tur?

Jeg kom til å tenke på ei venninne. Ofte når vi er sammen, deler vi tro, leser Bibelen og ber sammen. Det måtte vært spesielt å oppleve Israel sammen med henne, tenkte jeg. Før jeg fikk reflektert så mye mer, hadde jeg sendt melding til henne og spurt om hun ville bli med på tur. "Hva er det jeg holder på med? Dette er jo galskap!" tenkte jeg da meldingen var sendt. Men venninna mi var positiv til å bli med, og to uker senere var turen bestilt!

I denne perioden hadde jeg også begynt å planlegge 30-årsfeiringen min. Det som var veldig spesielt, var at jeg hadde kjent at jeg skulle ha et tema for festen som var å våge å gå for drømmene. Parallelt med denne planleggingen, ble drømmen om Israelstur plutselig virkelig. Dette skjedde helt uavhengig av hverandre, trodde jeg. Men det viste seg senere at Gud hadde en plan med alt…

"Inger, Jeg ønsker å vise deg hvor Jeg har vært," opplevde jeg Jesus si til meg kort tid etter at turen var bestilt. Det ble stort for meg. Akkurat som når man ønsker et enda dypere forhold med venner, inviterer man dem gjerne hjem, og ønsker å vise dem hjemtraktene. Slik opplevde jeg nå, at Jesus bekreftet vårt forhold, og at Han nå ville vise meg der hvor Han vandret da Han var på denne jord.

Den røde tråden ble åpenbart

Det nærmet seg avreise for Israelsturen, og reisefeberen steg. Den ene natta slet jeg med å få sove, så jeg sto like så greit opp for å spise litt nattmat. Mens jeg satt oppe, mimret jeg tilbake til 30-årsdagen. Selv om det var halvannen måned siden festen var, lå det fortsatt friskt i minnet. Det var en fantastisk feiring fylt med glede, samhold, kjærlighet og latter. Gud ga meg alt hva jeg hadde drømt om for den feiringen. Det var en god og fredfull atmosfære på festen, og jeg kunne merke at Jesus var der midt i blant oss.

Jeg tenkte videre på en kommentar jeg hadde fått i etterkant; "Den festen var som et bryllup jo! Det var bare brudgommen som manglet!" Jeg hadde smilt lurt til vedkommende idet jeg hadde svart:
"Han var der Han også."

"Og da må vi jo på bryllupsreise!" opplevde jeg Jesus si der jeg satt og tenkte tilbake på alt dette.

Jeg brøt ut i latter. "Du er nå morsom og, Jesus," svarte jeg. Men til mer jeg tenkte på det, til større ble det. Jeg skulle på bryllupsreise med Jesus - til Hans hjemtrakter! Han hadde valgt meg til sin brud!

Jeg fortalte dette til venninna mi da vi satt på flyet på vei til Israel. Ikke lenge etter fant hun plutselig et ark i veska si, som hun ikke skjønte hvorfor hun hadde tatt med. Det var en sang hun hadde sunget i en vielse helga før. Vi så begge overrasket på hverandre, og brøt ut at det sikkert var til meg! Hun leste sangen opp for meg, og fant den på Spotify. Jeg nøt musikken og sangen. Det var et sterkt øyeblikk, og det ble en stor kjærlighetserklæring mellom Jesus og meg.

Det var en fantastisk bryllupsreise, og Brudgommen hadde mye å vise meg på turen. Jeg fikk bli kjent med Ham og Hans ord på en enda dypere måte.



Jeg kjenner jeg er spent på hvilken form for "nytt liv" det vil bli utav mitt forhold med Jesus...

Kommentarer