Når Gud overrasker

"Er det noen her som ønsker at Gud skal overraske dem i uka som kommer?"

Dette var et artig spørsmål fra pastoren. Selv hadde jeg aldri kommet på å spørre Gud om Han kunne overraske meg. Jeg var egentlig ganske glad i overraskelser, så jeg rakk opp hånda. Vi var flere som rakk opp hånda den gudstjenesten, og pastoren ba en bønn over oss før han begynte på talen.

Guds kjærlighet gjennom overraskelser

Dagen etter fikk jeg et større beløp på konto! Helt uventet! Også rett før jeg skulle betale for en tur jeg hadde meldt meg på. Gud kunne virkelig overraske.

Jeg ble veldig fascinert over hvordan Gud igjen åpenbarte ei ny side ved seg. Gud svarer oss ut fra vår personlighet. Han så at jeg ønsket meg en overraskelse, og Han brydde seg om å svare på det. Mange av oss liker å planlegge overraskelser for hverandre, om det er i form av gave, opplevelser eller annen  oppmerksomhet. Ekstra kjekt er det når vi vet det vil falle i god jord. Overraskelse er for mange en måte å vise kjærlighet på. Det gikk opp for meg at Gud kan vise sin kjærlighet også gjennom overraskelser.

Bursdagsfesten

Ei stund senere spurte jeg Gud om Han kunne overraske meg igjen. Dette var like før bursdagen min. På selve dagen skulle jeg på middag hos venninna mi og familien hennes. Jeg så frem til et helt vanlig middagsbesøk. Bursdagen skulle jeg feire med familien min helga etter.

Da jeg kom til venninna mi, ble jeg møtt av to forventningsfulle barn. De viste stolt frem ei krone av av pappkartong som de hadde laget til meg. Det var herlig å se hvor begeistret de var over å skulle glede meg. Jeg var minst like kry over krona på hodet som dem. Etterhvert sa de jeg måtte bli med dem inn på kjøkkenet. Der var det et fantastisk og overraskende syn som møtte meg! Barna hadde vært med og pyntet til tidenes barnebursdag! Jeg trodde det skulle være et helt vanlig middagsbesøk, men her hadde hele familien virkelig lagt seg i selen for å feire meg. Det var helt rørende, og veldig overraskende.

Ved en nærmere titt på spisebordet, så jeg at det var dekket til flere enn det vi var. Da klarte ikke treåringen å holde seg lenger, og fortalte med et stort glis at ei venninne av oss og hennes to barn også skulle komme. Da slet jeg med å holde tårene tilbake.

Venninna våres kom med sine søte små, og i tillegg hadde hun med seg kake hun hadde bakt. Det var utrolig å se alt de hadde gjort for meg. Jeg stortrives i lek med barna til venninnene mine, og nå samlet de alle slik at jeg kunne få en god lekedose. Det ble en fantastisk ettermiddag med mye god mat, lek og kos med barna. Jeg følte meg så satt pris på.

Da jeg kom hjem, kom det til meg den lille bønnen jeg hadde sendt noen dager før om å bli overrasket. Jeg takket Gud for at Han hadde svart på ønsket mitt.

Spontan bobiltur

En liten uke etter, fikk jeg spørsmål fra to andre venninner om jeg ville være med spontant på en bobiltur. De hadde planlagt en søstertur, men hadde lyst å høre om jeg også ville bli med. Wow! Det var utrolig stas at de ønsket å ha med meg på tur. Jeg hev meg rundt og fikk pakket til vi neste dag la ut på en tredagers tur innover Ryfylket. Det var en fantasisk fin tur med mye nydelig natur, godt selskap og mye latter. Vi gikk litt turer, spiste masse god mat, spilte Ticket to Ride (hvor jeg tapte hver eneste gang) og leste i Bibelen sammen.

Etter litt leting fant vi en idyllisk plass vi kunne campe for kvelden

Utsikt fra bobilen


Tenk at jeg skulle få oppleve alt dette! Jeg ble fylt av takknemlighet for hvordan Gud pønsket ut overraskelser for meg. Overraskelser som gikk rett til hjertet mitt.


Kommentarer